söndag 23 augusti 2009

Nytt på syfronten

Lagom till fröken M:s prinsesskalas så hann jag göra en ny prinsessklänning. Den gamla hade krymt i gareroben och hon fick tyget på födelsedagen för att hon själv skulle kunna vara med och bestämma utseendet. Jag hade lånat en bok om prinsesskläder på bilbioteket som fick bli inspirationskälla. Sedan tog jag tunikemönstret jag ofta använder ( avritat av passande plagg) korade det till ett liv och klippte sedan till en kjol och ett slags släp som syddes fast också. Tyget var krossad velour inte helt enkelt att sy i men ganska ok ändå.
Runt halsringningen sydde jag en kant med hjärtan som blev ganska fin...




Tidigare idag så planerade vi lite för skolfotograferingen nästa vecka. 2 av barnen visste exakt vad de ville ha på sig och nummer 3 hade önskemål om något nytt.
Han ville hemskt gärna ha en sådan tröja som jag tidigare gav bort till en syssling ( med grön stjärna på). Helt lika blir de aldrig eftersom jag använder mig av begagnade tröjor och sällan får tag i mer än 1.
Denna är sydd av en gammal Fixtröja som mina pojkar faktiskt har haft ( inte Tradera denna gång) och velour från Stof & Stil. När jag så kom fram till applikationen så påpekade min man att stjärnor betyder olika beroende på vilken färg och avrådde mig från en blå stjärna som F helst ville ha. Jag hittade då draken i Stof & Stils nya katalog och den fick godkänt.








1 kommentar:

  1. Jätte fin töja sonen fick. Å prinsess klänningen är bara så fin, I hade nog säkert kunna tänka sig en sådan me.

    SvaraRadera