torsdag 22 oktober 2009

Lite nytt under solen...

Jag blir så glad när jag läser hur andra bloggare gör så här kommer en liten bildserie som visar hur jag numera brukar sy mina tunikor.
Jag börjar med att klippa till tyget och ger mig sedan i kast med eventuell applikation. Detta har jag haft svårt för att göra först eftersom jag sällan bestämt mig vad det skall vara förrän allra sist. Men detta är mycket enklare. Jag använder mig av vliesofix och totally stable. Brukar funka bra. Denna fjäril fick spröten broderade för hand.

När så applikationen är klar syr jag ihop axelsömmarna och ger mig på halsringningen. Denna gjorde jag med dubbel muddväv som syddes fast mot rätan. Sedan sydde jag en stickning med min Cover Pro.

Sedan syr jag sidsömmarna och fållen längst ner.


Fortsätter sedan med ärmen som görs helt klar innnan jag syr fast den i ärmhålet. Tycker att tunikan blir mjukare i ärmhålet när jag gör så, även om det går snabbare att sy ärm och sidsöm på en gång. Men det blir faktiskt stelare.



Sen så är det dags för min lilla "tag" som jag alltid håller på med för länge, det är inte så lätt att få det snyggt. Här tar jag tacksamt emot tips som underlättar.



Klar. Visst blev den fin. Tyger jag använt är en avlagd fixtröja, velour från MG-tyger och muddväv från Stof & Stil älskar verkligen den muddväven, även om andra säger att de hade en bättre tidigare.
En liten sockerbit som jag gjort tidigare bjuder jag också på.






3 kommentarer:

  1. Snubblade över din blogg när jag läste andra sybloggar. Kul att hitta någon man känner. Roligt att du har gjort en bildserie över hur man gör, jag gillar sådana.
    Jag har ännu inte kommit igång med att sy något, det har inte blivit tid till det, men jag har börjat att bekanta mig lite med symaskinen, den kunde ju mer än vad jag visste.
    /Maya Neander (Linnéas mamma)

    SvaraRadera
  2. Åhh vilket bra tips! Så fin tunnika!

    SvaraRadera
  3. Då gör jag ett nytt försök. Jag skickar med länken till min blogg för att vara säker på att den kommer med.

    http://frokenbus.blogspot.com/
    /Maya

    SvaraRadera