söndag 25 oktober 2009

Pippi på hjärtan och fjärilar...

Jag fick blodad tand av att sy en fjärilsapplikation. Det var så kul och jag funderade på hur man skulle kunna göra den lite smidigare. Här sydde jag spröten med förstärkt raksöm och "kroppen" med tät sick-sack där jag började med väldigt smal och ökade sedan på för att i slutet minska igen. Det blev faktiskt riktigt fint. Jag gillade inte riktigt hur det blir när man syr sicksack runt om och det blir nästan inget tyg kvar, där för valde jag att istället sy över tyget helt och hållet på den här.






Så här blev det färdiga resultatet. En riktigt söt liten tunika till? Ja, det har jag ingen aning om. Jag ville testa att göra på ett litet annat sätt inte alltid applikationen mitt fram och då blev det detta "test" Den är ca i storlek 90 om någon är intresserad....







När jag sydde en tunika till sonens klasskompis i present, så var det en liten tjej som kastade långa blickar.... Mamma en sån vil ju jag ha... Snäll som hon är fann hon sig i att tyg finns det kvar...

När jag så började klippa till både denna och lilla fjärilstunikan så frågade jag hur fröken M ville ha sin appikation. Hon ville gärna ha många hjärtan. Lila hjärtan kunde det inte bli eftersom det var hämtat från ett gammalt litet plagg och var slut. Men rosa i olika färger föll verkligen henne i smaken. Riktigt kul att bara "ösa på" med hjärtan.






Fröken M:s tunika blev slutligen såhär. Nu har jag lyckats att "ta tabberas" på det randiga tyget.

Känns så härligt att använda ett tyg till hela 3 plagg. Det var inte ens en meter jag hade.

Nu är även den rosa velouren slut och jag
bara måste lägga en beställning hos Stof & Stil = me like

1 kommentar:

  1. Jättesöta applikationer.
    Jag skulle jättegärna vilja sy tillsammans med dig men jag har inte tid innan Linnéa fyller år, vi måste verkligen se till att få hennes rum klart tills dess.

    SvaraRadera