söndag 31 maj 2009

Mors dag

Vissa saker kan man inte blogga om innan vederbörande har fått sin present. I detta fall har jag sytt en tunika till min älskade mamma. Jag tror inte jag har sytt kläder till henne tidgare, men det var ju jättekul. När jag var på Jofotex i Söderköping så köpte en kund för mig i kön detta tyg. Jag såg då att man klippte bort en bit av tyget som innehöll någon rand eller så. När det blev min tur ville jag se på den biten som klipptes bort. Priset? 40 kr. Den ville jag givetvis ha den var på ca 1 meter. Mamma fick se tygerna och undrade vad jag skulle ha den till. Njae vet inte. Blev svaret trots att jag hela tiden haft mamma i åtanke.
Hon gillar blått och skulle säkert klä i en tunika i det tyget. Eftersom mamma hajade att det var till henne så har vi lite av och till diskuterat vad hon tycker är snyggt. Hon ville inte ha någon avskärning under bysten utan hade sett en modell med små veck istället. Jag provade att sy 2 små veck på varje sida som skulle öppna sig lagom över bysten. Tack för tipset!

Dotterns garderob gapar tom. Hon har nästan inga shorts alls. Först gjorde jag ett par helrosa, som hon ligger och sover i nu. Sedan gjorde jag några små justeringar och då blev det dessa randiga. Skall bara prova hur de sitter på när jag ändrat lite på mönstret. På bilden syns inte de små sprunden i benöppningarna. Det krävdes lite trixande eftersom jag gjort mönstret utan söm i sidan. Här på andra paret känner jag mig riktigt nöjd.
Tyget kommer från Jofotex och resåren och sytråden köpte jag på Bibis textil. Hittade adressen på någons blogg , kan verkligen rekommendera henne. Snabb leverans och jättenöjd.





Jag gjorde ett litet misstag igårkväll. Jag klippte till delar till en tunika som skulle passa till shortsen. När barnen hade gått och lagt sig var det omöjligt att göra annat än börja sy. Bara lite i alla fall... Det är så kul så det var omöjligt att sluta. Hrla tiden kommer man på någonting som kan förenklas. Nu så har jag börjat att trä över trådarna från rätsidan när jag syr på Coverpron innan jag sytt färdigt sömmen. Vips så kan jag smidigt färsta alla trådar på en gång trädda i samma nål. Börjar bli riktigt god kompis med den maskinen. Den går som en klocka just nu. Skönt att jag behöll den.

2 kommentarer:

  1. Åhh va fina alla plaggen är!! Hur hinner du! JAg vill me sy en massa fina sommarkläder :(

    SvaraRadera
  2. Du är helt otroligt duktig på att sy...
    Hoppas ni har det bra tvärsöver gatan!
    //Cilla

    SvaraRadera