fredag 5 juni 2009

Mikael 10 år Grattis





Vad fort tiden går. Min storkille Mikael blev 10 år idag. Det är ruskigt vad fort tiden går och helt underbart att se dem växa och bli stora. Nu är han verkligen en stor kille det märks. Han har börjat att önska sig lite andra saker som t.ex vill han gärna ha biobiljetter och spela äventyrsgolf men också en orienteringspinne som han kan använda när han orienterar. Kul att se hur önskningarna blir lite mer "vuxna" inte bara leksaker som gäller även om de fortfarande är kul.








Vi har idag firat med min faster och mina föräldrar. Kalas blir det längre fram. Jag har haft turen att kunna vara ledig idag och har då kunnat sy lite på mina killars examenströjor.








Jag har börjat prenumerera på Ottobre Design mönstertidningar för barn och har nu provsytt mitt första mönster.
Först ut är tröjan till Fredrik som älskar blått och turkost. Mönstret är från Ottobre design 3 /09 och tygerna från E-slöjd. Så smidigt att beställa där och vilka tyger sedan...
Jag kan inte säga att jag gillar att läsa mig till beskrivningar men det gick ganska bra. En sak fick jag ändra direkt och det var halsringningen som blev på tok för trång. Som tur var började jag ana ugglor i mossen ganska snabbt och kunde åtgärda det ganska enkelt. Har läst att deras modeller är rymliga men det tycker jag inte stämde med denna modell. Men jag tror att det skall passa ändå.



Fortsatte sedan med fördelsedagsbarnets variant med samma mönster men i en större storlek. Här har jag använt interlock från E-slöjd och kompletterat med återanvänt tyg från en Fixtröja inköpt second hand. Tygerna passar faktiskt bra ihop fastän jag inte kunde jämföra färgerna så bra när jag såg "tygprovet" på dataskärmen. Fick dessutom tygprover från E-slöjd. de har ju massor. Mycket mer än man ser på hemsidan... Vill ha mer....




Känner mig totalt sett ganska nöjd med tröjorna nu återstår att sy något till lilltjejen. Vad det blir har jag inte bestämt bara att det delvis kommer att innehålla rosa och vitrandig interlock från?? Ja, just det E-slöjd. Tygerna kom med posten igår och jag lovar det är bättre än allt godis i världen.

1 kommentar:

  1. Gratta storkillen ifrån oss!
    Javisst, är han söt vår lilla "bebis". Malin får gärna komma o klappa på honom någon dag ifall hon vill.
    Hälsn.Cilla

    SvaraRadera